Pro příjem nabídek v zadávacím řízení musí všichni zadavatelé od 18. října 2018 povinně používat elektronický nástroj. Byť pro další komunikaci mezi zadavatelem a dodavatelem lze použít i jiné elektronické prostředky, typicky e-mail či datovou schránku, bez elektronického nástroje není možné zadávací řízení zrealizovat, jelikož pro příjem nabídek nelze použít žádný jiný elektronický prostředek než právě elektronický nástroj.
V praxi se však setkávám s tím, že někteří zadavatelé nemají k dispozici takový profil zadavatele, který by umožňoval i elektronický příjem nabídek (nebo takovou „variantu“ využívání elektronického nástroje nemají zaplacenou). Zákon nebrání zadavateli, aby pro příjem nabídek však zvolil jiný elektronický nástroj, než je jeho stávající profil. Jedinou podmínkou je, aby zadavatel jasně specifikoval takový elektronický nástroj v zadávací dokumentaci. V opačném případě by dodavatelé nevěděli, „kam“ mají nabídky podávat.
Pokud hodlá zadavatel využít jiný elektronický nástroj než je jeho stávající profil, pak lze zadávací řízení zrealizovat různými způsoby:
a) Zadávací dokumentace bude umístěna na stávajícím profilu + prostřednictvím jiného elektronického nástroje budou přijímány nabídky (např. Národní elektronický nástroj nebo některý z komerčních elektronických nástrojů).
b) Pouze v případě využití Národního elektronického nástroje (dále jen „NEN“), může zadavatel využívat dva profily. Zadavatel tak bude mít k dispozici stávající profil a druhý profil, kterým bude NEN. Pro zakázky malého rozsahu může zadavatel využívat svůj stávající profil a v případě zadávacího řízení využije NEN pro kompletní administraci zakázky včetně elektronického příjmu nabídek.
K první variantě je potřeba doplnit, že zadavateli je nutné vytvořit v systému elektronického nástroje účet, aby v informacích, bez jejichž vyplnění systém většinou nezveřejní zakázku (a není tak funkční příjem nabídek), nebyla uvedena osoba odlišná od zadavatele (např. administrátor). Administrátor může de facto celou zakázku v elektronickém nástroji zrealizovat, aniž by se zadavatel musel aktivně podílet na administrativních záležitostech, a to na základě samostatného účtu administrátora, který bude k vytvořené zakázce v systému přiřazen a bude mít tak oprávnění zakázku spravovat.
Poslední varianta, která přichází do úvahy, je:
c) zadání zakázky prostřednictvím centrálního zadavatele. Centrální zadavatel (např. svazek obcí, univerzita) vyhlašuje zakázku namísto zadavatele (obec, fakulta univerzity). Centrální zadavatel spravuje celou zakázku na svém profilu. S ohledem na to, že v pozici centrálního zadavatele se většinou objevují „větší“ zadavatelé, mají takoví zadavatelé často k dispozici profil, který umožňuje i elektronický příjem nabídek.
Je na zadavateli, pro jakou variantu řešení se rozhodne. Na rozdíl od profilu zadavatele, jehož adresa musí být zveřejněna ve Věstníku veřejných zakázek, musí být adresa elektronického nástroje (prostřednictvím kterého se v daném zadávacím řízení budou podávat nabídky) zveřejněna pouze v zadávací dokumentaci konkrétního zadávacího řízení. Zadavatel si tak může pro každé zadávací řízení zvolit i jiný elektronický nástroj pro příjem nabídek, pokud jeho adresu uvede v zadávací dokumentaci.
Potřebujete cokoliv konzultovat či kompletně administrovat celou zakázku, neváhejte se nám ozvat. Úvodní konzultace Vás nic nestojí.